Gå til sidens hovedinnhold

Ber Stortinget om en endelig avklaring: – Alle flyplassene må bestå

Fylkesrådlederen mener usikkerheten som er skapt om framtida til flyplassene er ødeleggende for samarbeidet og utviklingen på Helgeland.

(Helgelendingen)

OPPDATERT: Les tilsvar fra NHO nederst i saken

– Det er gledelig at Polarsirkelen nå ser ut til å være på plass. Det er en viktig avklaring nå som det store batterieventyret er på trappene i og rundt Mo i Rana, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll i en pressemelding. Samtidig mener han at Stortinget og regjeringen må bruke Nasjonal transportplan til å slå fast at alle flyplassene på Helgeland skal bestå.

– Usikkerheten som er skapt om framtida til flyplassene er ødeleggende for samarbeidet og utviklingen på Helgeland, dette må avsluttes nå, fortsetter Norvoll. I morgen legger regjeringen fram forslaget til Nasjonal transportplan. Det har kommet en rekke lekkasjer om viktige prosjekter for befolkningen og næringslivet i Nordland.

Tar et oppgjør med NHO

Nå ser vi at NHO foreslår å endre dagens finansieringsordning av det de omtaler som «ulønnsomme flyplasser som ønskes oppretthold av distriktspolitiske hensyn».

– Den tankegangen må de legge bort med en gang, advarer Norvoll.

– Akkurat nå står luftfarten på trappene av det grønne skiftet. Det er ikke noe tvil om at kortbanenettet er fantastisk viktig for å lykkes med denne omstillingen.

Om få år er det veldig sannsynlig at luftfarten ser helt annerledes ut enn i dag. Med ny teknologi vil det bli mye billigere å fly mellom regionene i Nordland, da vil det være fullstendig bakvendt å legge ned flyplasser.

– Hvorfor skal ikke flyplasser som Kjærstad i Mosjøen være en av rutene som testes ut for elfly, spør Norvoll. Da må vi ikke ta bort finansieringen, fortsetter fylkesrådslederen.

2017-merknaden

Da Stortinget behandlet den forrige Nasjonale transportplanen i 2017 konkluderte de enstemmig med en viktig merknad:

«Komiteen støtter at det skal bygges en ny og framtidsrettet flyplass på Hauan utenfor Mo i Rana på Helgeland. Den nye flyplassen er lokalt ønsket, og lokalpolitikere og næringslivet har jobbet målrettet for en realisering av denne. I forbindelse med utbyggingen av Hauan understreker komiteen at lufthavnene i de resterende regionsentrene på Helgeland opprettholdes. Dette gjelder blant annet lufthavnen på Kjærstad i Mosjøen og Stokka i Sandnessjøen.»

– Det er en god merknad som jeg også forventer regjeringen har med i deres forslag til Nasjonal Transportplan, avslutter Norvoll.

NHO svarer

Regiondirektør i NHO Nordland, Daniel Bjarmann-Simonsen, sier at de vil opprettholde dagens flyplass-struktur, og at de i flere omganger har tatt til ordet for å bruke mer midler på blant annet FOT-ruter.

– Men staten må betale mer av regningen for flyplassene over statsbudsjettet, framfor å skyve regningen over på folk og bedrifter blant annet her nord. Flybillettene er allerede for dyre på grunn av de stadig høyere avgiftene Avinor pålegges å kreve inn for å betale for flyplassene våre, skriver han i en e-post.

Videre informerer Bjarmann-Simonsen:

– Dersom vi mente at finansieringen av alle ulønnsomme flyplasser skulle kuttes ut, slik Norvoll påstår, ville det betydd at 39 av Avinors 44 lufthavner ville bli nedlagt, da nesten ingen i dag går med overskudd. Det ville rasert livsgrunnlaget for bedriftene vi i NHO representerer, og er kort og godt meningsløst å påstå at vi skulle mene.

Regiondirektøren forteller at bedriftene er helt avhengig av en effektiv og velfungerende luftfart, og at luftfarten er en avgjørende del av kollektivtrafikktilbudet og en viktig brikke for å sørge for god mobilitet i distriktene.

– Luftfarten er imidlertid i dag i all hovedsak brukerfinansiert, og stort oppgraderingsbehov kombinert med færre reisende i en vanskelig tid, utfordrer finansieringsmodellen. NHO mener derfor Stortinget må ta større ansvar for finansieringen, avslutter Bjarmann-Simonsen.

Les også

Frykter at flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen ryker: – Her tenker Solberg kun på Rana