«Fakkeltog, gule vester og bunader burde fylle Karl Johan med kampklare distriktskvinner og menn»

Av

Valget 2021 blir et distriktsvalg mer enn noen annen gang, skriver Bård Anders Langø i denne kronikken.

DEL

KronikkDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. (Helgelendingen) En tur til Bodø lufthavn med bil fra ytre Helgeland er i ferd med å bli en svinedyr affære. Når bomstasjonene kommer tettere enn polare lavtrykk i januar, og Avinor tar priser for utendørs parkering som savner sidestykke i historien, blir en svipptur til fylkeshovedstaden et økonomisk spørsmål.

Det statlig heleide selskapet Avinor lar andre private selskaper drive parkeringsplassene ved norske lufthavner for seg. Det er smart, og sannsynligvis svært innbringende. Etter endt flytur må man ta nerveberoligende i det man legger inn sitt bilskilt på parkeringsautomaten ved utgangen. 750 norske kroner for to døgn!

Det første man møter når man går inn på Bodø lufthavn er svære kampanjer for et polsk flyselskap som skal ta nordlendinger tur-retur Gdansk. Er man tidlig ute å bestille så betaler man altså samme pris for en billett med et polsk flyselskap fram og tilbake til Polen, som det koster å parkere to dager og tre timer ved Bodø lufthavn.

Nå er det faen meg nok, eller «nok e nok» som de sier på kysten. Hadde man lagt inn en fergetur i tillegg sier det seg selv at bompengeopprør og fergeprotester er nødvendig. Fakkeltog, gule vester og bunader burde fylle Karl Johan med kampklare distriktskvinner og menn.

Fylkeskommunen skylder på staten og Erna peker på fylkene. Når selveste distriktsgeneral Vedum har sine egne folk som styrer Nordland sammen med Arbeiderpartiet skulle man tro at økningene på billettprisene ble holdt på et såkalt indeksjustert nivå, men som i stedet ender med å minne om inflasjon vi ser fra land i Sør-Amerika.

Folk er møkk lei av at man bare snakker om fergepriser, og at alle skylder på alle. Debatten om fergepriser, og priser på hurtigbåter langs kysten har rast siden nyttår. Når til og med fergestrekninga Dønna til Sandnessjøen blir en snakkis i «Nytt på nytt» i NRK har man i det minste fått et stort nasjonalt fokus på problematikken. Det førte til at «Goggen», eller John Georg Dahle, satte seg ned sammen fortvilte lokalpolitikere for å lytte. Det endte med lyttingen. Historien kjenner vi. Siv gikk av, og Goggen var ferdig som statsråd.

Hosianna! Selveste Knut Arild Hareide sto opp igjen og har blitt samferdselsminister, også han har vært og lyttet. Med seg har han heldigvis to lytteposter fra Nordland. Sammen med statssekretærene i samferdselsdepartementet Ingelin Noresjø fra Fauske og Ingvild Ofte Arntsen fra Værøy, lover det godt for at man endelig kan bli tatt på alvor.

Ikke nok med at folketallet i Nordland er på tur ned, og attpåtil har et historisk lavt fødselstall, så skal man altså sakte, men sikkert kreve skatter og avgifter på veiene våre som gjør at de siste folkene vurderer å flytte. Det er bare å finne fram hammeren og slokke lysene. De siste bolighusene langs kysten er snart i ferd med å bli sommerhus for dem som har råd til å parkere fossilbilen på flyplassen i Bodø.

Valget 2021 blir et distriktsvalg mer enn noen annen gang. Det blir by mot land, og Vedum sin latter kommer til å høres fra Sjøgata til Trænstaven. Erna har fått på plass en egen distriktsminister og Jonas er på rundreise i Nord-Norge. Det lover godt for en valgkamp med fokus på distriktene.

Artikkeltags