(Helgelendingen)

I 2019 ble billøpet «Korgfjellet Opp» arrangert for første gang. Det endte med 24 førere og mer enn tusen tilskuere i et strålende arrangement. Så kom koronaen og satte en stopper for nye planer, men nå er endelig konkurransen tilbake.

– Arrangementet er et samarbeid mellom NMK Grane, NMK Rana, Rune Sørensen og Stig Hangås. I 2019 hadde vi et slags prøveløp, men nå prøver vi å få det større og ha med flere førere, sier Torkil Eriksen i NMK Grane.

Lang og bratt

Han håper bilsportførere fra store deler av Norge og Sverige skal fatte interesse for løpet. Da kan også rekordtida til ranværingen Stefan Åeng være i fare.

Den nesten seks kilometer lange traseen er både lang, svingete og bratt. Starten går fra den store parkeringen i bunnen av fjellet på sørsiden, og banen stopper ikke før du er på toppen.

I år er det flere klasser som kan delta, deriblant bilcrossbiler, rallycrossbiler, driftebiler og supercars. I klassen supercars er det ingen begrensninger på kjøretøyet.

– Vi håper at det skal være fem-seks biler i løypa samtidig, og går for tre omganger. Vi tror det kommer en del lokale deltakere, for det er et bra rallycrossmiljø i Rana, og vi har også noen lokale helter som skal stille til start, sier Torkil Eriksen i NMK Grane.

Må bruke buss

Løpet skal gå lørdag 20. august, men om det blir veldig stor påmelding kan det også bli konkurranser på fredag. En av lærdommene fra 2019 er at sikkerheten må bli noe bedre, og det får konsekvenser for tilskuerne. I år blir det ikke lov til å kjøre egen bil opp til Korgfjellstua.

– Det blir buss fra Korgen og opp, og dette må folk bare finne seg i, sier Eriksen.

– Sist ble det mye rot med parkering, og noen tok seg til rette og var dermed til hinder for utrykningskjøretøy, sier Eriksen.

At enkelte personer løper over veien underveis er heller ikke bra.

– Vi vil i hovedsak samle tilskuerne på toppen av Korgfjellet, og den råeste svingen er jo der. I tillegg håper vi å få på plass drone og storskjerm slik at folk kan få med seg mer av løpene, sier Torkil Eriksen.

På toppen vil det også være kiosk og servering. Om lag 150 funksjonærer vil være i sving under løpet.