El-ferja har en kapasitet på 60 personbiler på ett dekk, og er universelt utformet.

– Det betyr enkel og sikker tilkomst for alle passasjerer. Ferja er meget energieffektiv med gode sjø- og manøveregenskaper, og har også et lavere støynivå enn konvensjonelle ferjer, sier Trond E. Willassen, rådgiver politisk kommunikasjon i Nordland fylkeskommune, i ei pressemelding.

«Stokkafjord» er en plugin hybridferje, designet av Multi Maritime AS i Førde, som tidligere har designet flere nye ferjer for Boreal. «Stokkafjord» er bygget av verftet Sedef i Tyrkia.

Den nye ferja vil gi en årlig reduksjon i CO₂-utslipp på 1000 tonn sammenliknet med konvensjonell drift.

Boreal Sjø informerer om fartøybytte i direkteruta Tjøtta – Forvik 18–162. MF Stokkafjord settes inn fra og med 22. juni. Ferja ligger for tiden til kai i Sandnessjøen, ifølge MarineTraffic.