Gå til sidens hovedinnhold

Nytt pengedryss fra Helgelendingen – gir 200.000 kroner til frivilligheten

Vi gjør det igjen! Lokale lag og foreninger inviteres også i år til å søke Mediehuset Helgelendingen, som omfatter Helgelendingen, helg.no og iSandnessjoen.no, om støtte til aktivitets- og fritidstilbud til barn og unge. Søknadsfristen er 4. mai.

(Helgelendingen)

Sammen med Sparebankstiftelsen DNB gir Mediehuset Helgelendingen og de andre Amedia-avisene 25 millioner kroner til foreninger og organisasjoner i hele landet. Av de 25 millioner kronene disponerer vårt mediehus 200.000 kroner, sier sjefredaktør og administrerende direktør Geir Arne Glad i Mediehuset Helgelendingen.

Som viktige samfunnsinstitusjoner vil Mediehuset Helgelendingen bidra til å skape gode lokalsamfunn. Slik er lokalavisen med på å speile og utvikle lokal kultur og identitet og er en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i avisas og mediehusets dekningsområde.

– Derfor gjentar vi fjorårets tiltak der mange søkte om midler fra denne støtteordningen. Med den situasjonen mange har hatt det siste året, oppleves det som ekstra meningsfullt å kunne bidra med støtte til aktiviteter for barn og unge. I fjor ble det gitt støtte til nærturområder, korps, teater og idrett, opplyser Glad.

Journalistikken og samfunnsoppdraget er Helgelendingens og Amedias forretningsidé. Det betyr at Helgelendingen gjennom løpende nyhetsrapportering og dybdejournalistikk gir folk kunnskap og innsikt, gir dem mulighet til å følge det som skjer i og rundt seg, til å delta i debatten, og engasjere seg i sitt nærmiljø.

– Stadig flere oppdager verdien av journalistikken. Gjennom å tegne seg som abonnenter er de med på å bygge våre aviser sterkere og gjøre vår evne til å utføre samfunnsoppdraget vårt enda bedre. Det er vi takknemlige for, sier Geir Arne Glad.

Pengestøtten fra Amedia omfatter 76 aviser eid av Amedia-konsernet. Til sammen skal det deles ut 25 millioner kroner i støtte til åpne aktivitets- og fritidstilbud og annen ideell virksomhet i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker.

Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fem år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Utlysningen av 25 millioner kroner i støtte skjer i tråd med det formålet til Amediastiftelsen: «Eie norske aviser og tilknyttet virksomhet. Virksomhet som eies skal drives på forretningsmessig grunnlag. Stiftelsen kan bruke av sitt overskudd til å gi bidrag til allmennyttige formål.»

Søknadsfristen er 4. mai. Deretter skal en lokal jury, bestående av personer fra hver avis og eksterne medlemmer, bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler. Offentliggjøringen av hvem som får midler denne gangen skjer 1. juni.

Søknader kan bare leveres gjennom denne søknadsportalen: https://soknad.sparebankstiftelsen.no/amedia.

Les også

Helgelendingen deler ut 250.000 kroner til lokale lag og foreninger – sjekk hvem som har fått støtte

Les også

- Perfekt tidspunkt!

Les også

Hjartåsens Venner står på for å gi bedre tilgjengelighet: – Målet er at alle kan gå tørrskodd til toppen

Kommentarer til denne saken