Reagerer på rutekuttene med vantro: – Det er rett og slett ikke akseptabelt

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) mener det må komme en løsning på plass før Widerøes varslede rutekutt i mai trer i kraft.

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) mener det må komme en løsning på plass før Widerøes varslede rutekutt i mai trer i kraft. Foto:

– Dette er et ytterligere hinder i arbeidet med til å utvikle Nordlandssamfunnet. Man kutter all mulighet for samhandling mellom en stor region som Ofoten og fylkeshovedstaden, sier fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll.

DEL

(Helgelendingen) Widerøes pressemelding om at de kutte 4000 avganger over hele landet, blir mottatt med en viss vantro hos fylkesrådet i Nordland. Bare minutter etter at kuttforslagene ble kjent, var fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll, i kontakt med statssekretæren i Samferdselsdepartementet, Ingelin Noresjø.

– Vi kan rett og slett ikke komme til mai og se at disse kuttene blir gjennomført. Vi må finne en løsning før den tid, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap).

Må reise via Oslo

Fylkesrådsleder Norvoll sier det er mange kuttforslag som vil smerte, og som vil gjøre det vanskeligere å reise mellom både Svolvær og Bodø, og mellom Mo i Rana og Bodø, når morgenflyet tas vekk. Han påpeker at forslaget om å kutte flyruten mellom Bodø og Harstad/Narvik, er den mest dramatiske, og kan ikke aksepteres.

– Det er rett og slett ikke akseptabelt. Vi kan ikke drive næringslivsutvikling eller noen form for samhandling mellom Bodø og Ofoten, to av de største byene i Nord-Norge, der man tvinges til å reise via Oslo når man skal møtes, sier Norvoll.

FOT-ruter

Når Widerøe nå legger ned den kommersielle flyruten de har mellom Bodø og Evenes, så mener Norvoll det finnes en kortsiktig løsning, med å opprette en FOT-rute. Dette er offentlige subsidierte ruter tilsvarende mange av rutene som Widerøe har anbud på i distriktene.

– Flyruten mellom Bodø og Narvik var subsidiert tidligere. Når den lokale flyplassen i Narvik ble lagt ned og ruten flyttet til Evenes, ble denne tatt bort fra FOT-rute-systemet. Som en midlertidig løsning bør denne på plass, og så får vi jobbe opp mot Samferdselsdepartementet for å finne helhetlige løsninger på lengre sikt, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll.

Tunge avgifter

Norvoll mener det er et paradoks at avgiftsnivået på korte flyruter innad i Nordland, avgiftsbelegges mye tyngre enn mellom store flyplasser i Europa.

– Det er ingen tvil om at flybransjen har fått tøffere vilkår de siste årene. Eksempelvis har Widerøe fått en økning fra 2015 til 2018 på 215 millioner kroner i ulike avgifter, Co₂-avgift blant annet. Det går et smertepunkt for hvor mye man kan belaste en bransje. Det er jo et stort paradoks at avgiftsbelastningen er mye større for flyginger på kortbanenettet – selve livsnerven for et fylke som Nordland – enn på flyginger som binder Europa sammen via de store flyplassene, avslutter fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap).

Artikkeltags